Jak vyzrát na psaní

Nejde Vašemu dítěti psaní? Píše kostrbatě, nečitelně, nevejde se do linek, nepamatuje si písmenka, má špatný úchop? Mám pro Vás několik tipů, aby se Vašemu dítěti psalo lépe.

Psaní je velmi složitý proces, zapojujeme při něm zrakové vnímání (při diktátu i sluchové), zrakovou paměť při vybavování tvarů písmen, je třeba mít natrénované grafomotorické dovednosti a správnou koordinaci oko-ruka. Není toho málo, proto se nedivme, že to našim školákům hned všechno nejde 🙂

V tomto článku se zaměříme nejvíce na grafomotoriku, tedy nácvik techniky psaní. Popisuji aktivity, které při práci s dětmi využívám každý den.

Než začneme …

Než ale začneme, je třeba připomenout nejdůležitější a mnohdy nejobtížnější pravidlo všech náprav a tréninků. Já mu říkám pravidlo „No stress!“

Vím, že je velmi obtížné po náročném dni se zklidnit, navíc pokud se našemu dítěti nedaří tak, jak bychom si představovali. Mějme ovšem na paměti, že děti jsou velmi vnímavé ke svému okolí a dokážou se rychle nacítit na náladu ostatních. Pokud je dítě ve stresu, při psaní v křeči, velmi pravděpodobně se uzavře a Vaše i jeho snažení bude mít minimální výsledky. V tu chvíli je možná lepší dát si pauzu a dělat něco jiného.

No stress: Pokud není dítě v pohodě, nácvik nebude mít téměř žádný efekt.

Nezapomínejme i na prostředí, ve kterém se nacházíme. Je nám zde příjemně? Máme uklizený stůl, čerstvý vzduch, nic nás neruší?

 

Uvolnění ruky

Na začátek si dáme krátkou rozcvičku. Postavíme se a protáhneme se. Zakroužíme rameny, lokty, zápěstím. Poté si můžeme zahrát na hudební nástroje, hrajeme na piano, kytaru, flétnu, buben. Přitom se snažíme co nejvíce zapojit všechny části ruky až do konečků prstů.

Pak již přichází na řadu uvolňovací cvičení s tužkou. Můžete k němu použít tzv. jednotažky (obrázky malované jedním tahem, např. tyto) nebo prázdný papír. Dítě píše silnou trojhrannou pastelkou nebo tužkou. Psací potřeba by měla napomáhat svým tvarem správnému úchopu a zanechávat snadno stopu, aby dítě nemuselo tlačit.

Postup:

1. Dítě stojí, drží pastelku tak, jako při psaní, tzv. špetkový úchop. Loket i zápěstí nechává ve vzduchu. Tímto cvičením se uvolňuje ramenní kloub. Kreslí velká kola, klubíčka, vlny nebo obtahuje 3-5 krát obrázek.

2. Dítě si sedne, může si vyměnit pastelku za jinou barvu. Úchop je stále špetkový, loket zůstává zvednutý. Uvolňujme loketní kloub. Pokračuje v kreslení klubíčka nebo obtahování, znovu 3-5 krát.

3. Dítě sedí, má špetkový úchop, opět může vyměnit pastelku. Ruka již je ve stejné poloze jako při psaní. Dbáme na správný úchop, správné sezení a kontrolujeme pohyb ruky, její posun po podložce.

Takovéto cvičení někdy bohatě stačí. Pokud ho používám jako rozcvičku před psaním, snižuji počet opakování na 3, samozřejmě v závislosti na věku.

Správné sezení a správný úchop

Sezení často podceňujeme. Ale pokud máme dobře srovnané tělo, máme v něm i oporu při psaní. Důležité je, aby dítě mělo nohy na zemi nebo na stupínku tak, aby se dotýkaly celou plochou. V kolenou by měl být pravý úhel.

Co se týká úchopu neboli způsobu držení tužky či pera, u nás se učíme tzv. špetkový úchop. Držení pera připomíná špetku například při solení. Dlaň se dotýká podložky malíkovou hranou, prostředník je ze spodní strany pera a palec s ukazovákem jej přidržují ze stran.

Většina dětí správný úchop zná, jen jej nestíhají stále hlídat. Proto je učím se na začátku psaní nebo řádku zastavit a zkontrolovat jak drží pero. V průběhu psaní pak stačí jen připomenout „prsty“ a děti si úchop srovnají. Vždy zvažuji, zda dítě vyruším a upozorním ho nebo zda ho nechám dokončit slovo či daný úsek.

Správný úchop, méně námahy: Při nesprávném úchopu, se ruka rychleji unaví a dítě nevydrží psát tak dlouho.

Co je třeba nejvíce hlídat? Nejčastěji se dostává prostředník nahoru nad pero nebo se kříží ukazovák s palcem. Případně je celá ruka ve vzduchu a malíková hrana neklouže po podložce. Ve všech těchto případech se ruka mnohem rychleji unaví a jde dříve do křeče.

Poslední věcí, kterou sleduji je tlak na podložku. Děti většinou zbytečně tlačí na pero i pastelky. Proto je důležité při nácviku, aby psací náčiní zanechávalo snadno stopu. Není tedy pro nácvik špatné použít křídy nebo fixy. Osvědčila se i stírací tabulka.

Kvalita před kvantitou: Někdy je lepší napsat dva řádky správně než dvě stránky v písance špatně. Při delším psaní ruka přechází do křeče a v tuto chvíli nemá nácvik význam.

Pár tipů na závěr

Grafomotorická cvičení

Dítě nemusí rovnou psát do písanky, k procvičování grafomotoriky můžete použít spojovačky nebo dokreslování obrázků (dítě dodělává čáry u sluníčka, kreslí déšť, jede jako formule, cestou může mít překážky).

Tabulka s tvary písmen

Pro děti, které si ještě nevybavují tvary všech písmen, doporučuji tabulku se všemi tvary tiskacích a psacích písmen. Budou se tak při psaní moci soustředit opravdu na techniku. Tabulku zakoupíte v knihkupectví, najdete ji i na internetu např. zde.

Gumovací pero

Doporučuji investovat do gumovacího pera, u mě se mu říká kouzelné 🙂 Děti ho mají rády ze dvou důvodů. Zaprvé jsou mnohem klidnější, protože vědí, že mohou svůj výtvor kdykoli přepsat. Zadruhé pero zanechává lehce stopu, děti nemusí tolik tlačit na podložku a ruka se neunaví tak brzy.

Web Jak správně psát

Pokud se chcete dozvědět více, doporučuji moc pěkně zpracované stránky Jak správně psát.

Přeji Vašim dětem příjemné psaní ! 🙂

Klára Hamplová
Jsem speciální pedagog, pomáhám dětem znovu zažít RADOST a ÚSPĚCH, i když se jim do cesty připletly zdravotní nebo vzdělávací potíže. Vím, jak to chodí na běžné základce, na speciální škole i v poradně. Ukážu Vám triky a fígle, jak si zjednodušit školní život. Hledání těch nejlepších cest pro mé malé klienty je pro mne každodenní výzvou!
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Zastavte se na facebooku: