Za kým dřív skočit ?

Vidíte, že se Vaše dítě ve škole trápí? Vidíte, že na to prostě nemá? Připadáte si, že jste selhali? Už Vám došly nápady? Už nevíte jak dál?

V tomto článku se společně podíváme, jak to chodí v praxi, když má dítě speciální vzdělávací potřeby.

Kde jsem udělal chybu?

Znám mnoho rodičů, kteří mají pocit, že nějakým způsobem selhali. Ale vůbec to tak nemusí být. Každý z nás je originál a proto mu vyhovuje i jiný způsob získávání nových poznatků a dovedností. A to, co fungovalo nám nebo sourozencům, nemusí fungovat našemu dítěti.

To, co funguje nám, nemusí fungovat našemu dítěti.

Zkuste si odpovědět na otázky, zda jste udělali maximum pro jeho motivaci a ukázali mu, jak se má učit. Zda mu dáváte maximální podporu na jeho školní cestě. Pokud ano, nemohli jste selhat.

Chcete-li si být opravdu jisti, že jste udělali vše, přečtěte si ebook zdarma Jak ho mám donutit, aby se učil?

Pokud cítíte, že je na čase začít situaci řešit s někým dalším, pokračujte dále.

Kam nejdřív?

První cesta by měla vést za třídní učitelkou nebo učitelem. Je to osoba, která tráví s Vaším dítětem nejvíce času. Můžeme říci, že ho zná nejlépe, co se školního prostředí týče.

Někdy se rodiče bojí jít do školy, cítí se méněcenní nebo provinění, bojí se,  že něco nezvládli. Vězte, že pokud přijdete do školy dříve než si Vás pozvou, budete mít hned několik plusových bodů za zájem navíc.

Vězte, že pokud přijdete do školy dříve než si Vás pozvou, budete mít hned několik plusových bodů za zájem navíc.

A pokud se obáváte, že Vás paní učitelka „převálcuje“, věřte, že i učitelé mají obavy z návštěvy rodičů. Někdy i oni mají obavu, že selhali. Jděte si k nim pro radu, tím se nebudou cítit ohroženi a budou o mnoho přívětivější.

Jděte si k učiteli pro radu, nebude se cítit ohrožen a bude přívětivější.

Společně můžete přijít na způsob, jak přistupovat k dítěti jednotně, jinak, efektivněji. Můžete přijít na to, že se Vaše dítě doma chová úplně jinak než ve škole. Možná i některé jeho interpretace budou jiné než ty od paní učitelky. Kromě toho paní učitelka se nebude cítit obcházena.

Víc hlav, víc ví

Ve škole můžete jít i za dalšími lidmi. V každé škole najdete výchovného poradce, v hodně školách bude i speciální pedagog nebo psycholog. Může Vám pomoci i zástupce školy.

Každá škola má jiné rozdělení kompetencí poradenských pracovníků. Pokud váháte za kým jít, vyberte si toho, kdo vám nejvíce “sedne” (znáte jej, je vám sympatický). Proč toto doporučení? Půjde se Vám za ním snáze a bude Vaším pomocníkem při komunikaci se školou. Ne vždy je snadné se v jejím fungování vyznat.

V praxi se mi již několikrát osvědčily schůzky se všemi lidmi, kteří s dítětem pracují. Účastnili se učitelé, asistent, vychovatel, rodiče i zástupci vedení. Pomohou získat náhled z různých stran a k výměně informací mezi všemi zúčastněnými.

Plán postupu

Nestačí se jen sejít a říci si jaká je situace. Je dobré stanovit společný plán a časový horizont. Plán si můžeme sdělit ústně, doporučuji ho mít písemně, třeba jen v několika bodech shrnout do mailu a poslat všem zúčastněným.

Škola také může vypracovat tzv. Plán pedagogické podpory (PLPP). Více o něm najdete v tomto článku .

Dále je důležité vědět po jaké době dané kroky vyhodnotíte. Někdy k tomu stačí už opět jen schůzka s učitelem, někdy se sejdou opět všichni.

Pomoc zvenku

Nestačí-li pomoc na úrovni školy, bývá rodičům nejčastěji doporučeno kontaktovat pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP), klinického psychologa nebo logopeda.

Ve všech případech může dát škola pouze doporučení, objednává se vždy rodič. Škola může být požádána o vyplnění dotazníku popisující aktuální situaci ve škole.

Výsledky odborného vyšetření jsou pro školu důležité. Řídit se dle zákona musí ale pouze doporučením z PPP. V praxi to tedy bývá tak, že výsledky z odborných pracovišť dodáte do poradny a ta vystaví doporučení pro školu.

K čemu to všechno

>> uleví se Vám, na řešení už nejste sami

>> uleví se dítěti, většinou na něj přestanou být kladeny nároky, které není schopno splnit

>> uleví se učiteli, který přestane mít pocit selhání, že dítě něco nenaučil

>> všichni budou vědět na čem mohou pracovat, aby se dítě dál rozvíjelo

Jak to funguje v praxi můžete číst v článku Paní učitelko, já mám tu dyslexii!

 

Klára Hamplová
Jsem speciální pedagog, pomáhám dětem znovu zažít RADOST a ÚSPĚCH, i když se jim do cesty připletly zdravotní nebo vzdělávací potíže. Vím, jak to chodí na běžné základce, na speciální škole i v poradně. Ukážu Vám triky a fígle, jak si zjednodušit školní život. Hledání těch nejlepších cest pro mé malé klienty je pro mne každodenní výzvou!
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Zastavte se na facebooku: